Nuoret mukaan visualisoimaan tietoa kaupungista

 

Tiedon visualisoinnista on kasvanut viimeisten parin vuoden aikana todellinen buumi. Polkua ovat raivanneet ammattimaiset tai muuten vain asiaan vihkiytyneet datamuotoilijat, joilla on tekniset valmiudet muuttaa suuria tietomassoja mitä ihmeellisimmiksi liikkuviksi tai moniulotteisiksi esityksiksi. Näin on havainnollistettu esimerkiksi Helsingissä yhden päivän aikana liikkuva joukkoliikenne tai pääkaupunkiseudun väestökehitys vuoteen 2021 asti.

Ilmiön suosiota on auttanut se, että viranomaiset ovat tuoneet viime aikoina paljon dataa avoimesti saataville ja konekäytettävään muotoon. Helsingissä tätä varten on perustettu HRI-verkkopalvelu, jonka kehittämiseen tietokeskuskin on aktiivisesti osallistunut. Avoimesta tiedosta innostuneena myös media on lähtenyt tekemään datajournalismia, ja etenkin suuret kansainväliset sanomalehdet julkaisevat nyt lähes päivittäin jonkinlaista infografiikkaa uutistensa kyljessä. Muun muassa puolustusmenoja on kuvattu erikokoisten tyyliteltyjen sotilasfiguurien avulla ja kalansyönnin eettisyyttä merenä, jossa eri lajit uiskentelevat.

Visualisoinnit ovatkin ehkä parhaimmillaan niin yksinkertaisia, että niistä näkee ensi silmäyksellä jonkin tiedon joka pysäyttää miettimään, esimerkiksi hämmästyttävän kokoeron kahden asian tai luvun välillä. Pylväs- ja piirakkakaavioilla on toki edelleen paikkansa tieteellisissä julkaisuissa, mutta maailma on täynnä muitakin kuvia ja kuvioita, joilla tilasto- ja muuta tietoa voidaan esittää. Kuva voi olla myös liikkuvaa, mikä auttaa erityisesti havainnollistamaan jonkin ilmiön kehitystä ajassa.

Tietokeskuksessa avattiin helmikuun lopulla WDC-hankkeena peruskoulu- ja lukioikäisille suunnattu tiedon visualisointikilpailu, jossa haetaan luovia tapoja esittää tietoa omasta elinympäristöstä. Miltä oma asuinalue näyttää vaikkapa kaupunkitilastojen valossa: paljonko siellä on tietynikäisiä nuoria, puistoalueita, ravintoloita ja kahviloita tai uimarantoja? Miten se eroaa jostakin muusta alueesta? Voisiko jonkin tällaisen tiedon esittää piirtämällä, maalaamalla tai videokuvaamalla, perinteisten Excel-kaavioiden sijaan?

Kilpailutyö voi pohjautua myös itse kerättyyn pieneen ”tietoaineistoon” kuten tämä visualisointi puistolalaisen seiskaluokan lempimusiikista ja hiustyyleistä. Siinä luokkahuone näyttäytyy kuin omatekoisena karttana, johon suosikki-ilmiöt ja tyylit sijoittuvat. Miltä koko koulu tai laajempi alue näyttäisi tällä tavoin havainnollistettuna? Vain mielikuvitus on rajana, kun omaa lähiympäristöä aletaan katsoa tiedon visualisoijan silmin.

Kilpailuaikaa on 30.4.2012 saakka ja kilpailutyöt ladataan Open Helsinki -verkkosivustolle. Sieltä löytyy vinkkejä tietosisällöistä, joita visualisoinneissa voi käyttää, ja myös tietokeskuksesta saa apua sellaisten hakemiseen. Onpa kilpailussa luvassa myös palkintoja!

Toivomme, että mahdollisimman monet tämän blogin lukijat ehtisivät vielä mukaan innostamaan nuorta kohderyhmää tarttumaan toimeen ja kertoisitte myös kilpailusta eri foorumeilla, joilla liikutte. Nyt haetaan hienoja ideoita, jotka voidaan toteuttaa yhtä hyvin lyijykynällä kuin nykyaikaisemmalla tekniikalla. Hyvät ideat ratkaisevat!

Timo Cantell, tutkimuspäällikkö
Teemu Vass, projektisuunnittelija
Helsingin kaupungin tietokeskus
www.hel.fi/tietokeskus
www.facebook.com/helsinginkaupungintietokeskus

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s