Oppilashuolto tukee opettajien työtä

Opetus ja kasvatus ovat kasvaneet toisiinsa kiinni. Hyvä niin. Oppiminen ei suju, ellei lapsella ole hyvä ja turvallinen olo. Oppilashuollosta on tullut osa koulun opetussuunnitelman mukaista arkea ja juhlaa. Oppilashuoltotyöhön osallistuminen on jokaisen koulun aikuisen oikeus ja velvollisuus.

Lisäksi kouluilla työskentelee oppilashuollon palveluiden edustajia eli koulupsykologeja, -kuraattoreja, -terveydenhoitajia ja -lääkäreitä. He tuovat oman osaamisensa yhteiseen pottiin oppilashuoltoryhmän tai muiden tapaamisten kautta. Heidän kanssaan yhdessä jaettu vaikeakin ongelma alkaa tuntua hallittavalta. Oppilashuollon palvelut on varsin hyvin resursoitu Helsingin kouluissa. Sekä psykologien, koulukuraattorien että kouluterveydenhoitajien osalta ollaan varsin lähellä valtakunnallisia virallisia ja epävirallisia suosituksia. Oppilashuollon perehdytysohjelma on varsin kattava. Tämä lisää palveluiden tasalaatuisuutta.

Opettaja pystyy omassa luokassaan mahtaviin kasvatussaavutuksiin. Toisaalta hänen on opittava tunnistamaan omat rajansa ja ennen kaikkea se, milloin on syytä tarttua oman koulun psykologia tai kuraattoria hihasta. Luokan tai oppilaan asioista voi konsultoida epävirallisesti välitunnilla tai erikseen sovittuna ajankohtana. Pääasia, että opettaja ei näännytä itseään asioilla joihin hänellä ei ole koulutusta, ja jotka eivät kuulu opettajan työnkuvaan.

Oppilashuollon ammattilainen voi selvittää miksi pikku Nico-Petteri ei opi kuten muut. Hän voi raaputtaa luokan koviksen uhmakasta pintaa ja löytää alta traumatisoituneen, herkän pienen pojan tai tytön. Kuraattorin tai psykologin kanssa jutellessaan opettaja saattaa keksiä uusia keinoja opettaa jotain tiettyä oppilasta luokassaan. Opettaja voi myös saada tukea siihen miten pärjätä sen huoltajan kanssa, joka tulee toistuvasti lankoja pitkin. Opettaja tarvitsee ihmisen jonka kanssa peilata omia ajatuksiaan ja välillä räväköitäkin ideoitaan.

Aivan täydellisessä maailmassa emme vielä elä. Opetuksen ja sosiaalityön sekä psykologian kielet eivät aina kohtaa, eikä työnjakokaan ole aina ihan selvä. Pahimmassa tapauksessa päädytään syyttelemään toisiaan. On tärkeää, että ihmiset tutustuvat toistensa työhön ja rajoituksiin jo hyvissä ajoin, mieluiten ennen ensimmäistäkään yhteistä pulmallista asiakastapausta.

Opettajat tarvitsisivat aiempaa enemmän tietoa psykologisista ilmiöistä ja oppilashuollon palveluiden väki näkemystä siitä, mikä on kulloinkin pedagogisesti viisasta.

Oppilashuollon väki on saatava kiinteäksi osaksi kouluyhteisöä. Ovathan oppilashuollon palveluiden edustajat mukana siellä, missä koulun tulevaisuutta ideoidaan, vaikkapa suunnittelupäivässä ja opettajainkokouksessa?

Vesa Nevalainen
Oppilashuollon päällikkö

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s