Toisilta oppimisen festareilla parasta on oppiminen!

Entäpä jos koulupäivän lukujärjestys sisältäisi jonglöörausta, Gangnam style -tanssia, Monopolin pelaamisen opettelua tai (k)arkkitehtuuria? Väitän, että koulupäivä näyttäisi vähintäänkin mielenkiintoiselta. Kyseinen lukujärjestys ei ole mitenkään tuulesta temmattu, nimittäin nämä ovat asioita, joita Toisilta oppimisen festareilla on kymmenien muiden aiheiden tavoin opetettu ja opeteltu.

Toisilta oppimisen festareiden idea on tiivistetysti yhteisöllinen oppimiskarnevaali, jossa koululaiset, vanhemmat ja muut kaupunkilaiset voivat opettaa toisilleen hallitsemiaan tietoja ja taitoja. Viime syksynä Lapinlahden vanhassa sairaalassa järjestetty kaupunkifestari on lähtenyt nopeasti leviämään myös helsinkiläisiin peruskouluihin.

Pedagogisesti idea ei ole mitenkään uusi, ovathat ihmiset kautta aikain opettaneet toisilleen osaamiaan asioita. Useissa kouluissa oppilaita käytetään apuopettajina ja vanhempien kanssa on järjestetty erilaisia pajapäiviä. Koulufestareilla yhteisöllinen erilaisten tietojen ja taitojen jakaminen on kuitenkin alkanut saada uusia, karnevalistisia piirteitä, joissa ovat korostuneet tekemisen hauskuus ja oppimisen ilo. Voidaankin hyvin puhua yhteisöllisestä oppimisen juhlasta.

Positiivinen tekemisen meininki

Olen saanut seurata toimintaa muutamassa koulussa, mikä onkin ollut erittäin kiinnostavaa. Koulufestaripioneerina Poikkilaakson ala-asteen koulu käynnisti syksyllä neljän Opetan-päivän sarjan, joiden ideana on tarjota kuluvan lukuvuoden aikana jokaiselle koulun oppilaalle mahdollisuus opettaa jotain. On ollut suorastaan hämmentävää huomata, millaisia vaikkapa kalastuksen tai purjehduksen erityisasiantuntijoita koulusta on löytynyt. Sana festareista on alkanut talven mittaan levitä, ja uusia toiminnasta kiinnostuneita kouluja nousee jatkuvasti esiin.

Maaliskuussa Arabian peruskoulu järjesti lauantaikoulupäivän PopUp-kouluna, jossa opettajina toimi oppilaiden lisäksi vanhempia sekä paikallisen harrastusseuran aktiiveja. Tiettävästi oman PopUp-koulupäivän on pistänyt pystyyn myös Snellmanin ala-aste. Tulevia koulufestareita ovat valmistelemassa ainakin Kallahden, Puistolan ja Meri-Rastilan koulut. En varmasti muista tai tiedäkään kaikkia, jotka tätä suunnittelevat tai jo tekevät. Eikä sen niin väliä. Puskaradio toimii ja ilmiö leviää.

Yksi merkillepantava asia koulufestareissa on ollut erityisen positiivinen tekemisen meininki. Päivän järjestäminen vaatii erityisesti koulun henkilökunnalta oman vaivansa, ja uutta tehdessä kaikki ei välttämättä mene ihan putkeenkaan. Toistaiseksi valitusta ei ole kuulunut ja tekeminen on paremminkin vain kasvattanut intoa.

Oli myös mielenkiintoista osallistua erään päivän päätteeksi järjestettyyn oppilaiden palautekeskusteluun. Opettajan kysyessä oppilailtaan mikä päivässä oli parasta, hihkaisi eräs poika innosta puhkuen – oppiminen. Oppiminen on eräs hienoimmista kokemuksista, mitä ihmisenä voi kokea, mutta kovin harvoin tuota tunnetta kuulee koulussa huudeltavan. Toisilta oppimisen festarin ideaa ei voisikaan paremmin kiteyttää.

Aletaaks´ koulua?

Näyttää siltä, että Toisilta oppimisen festareiden idealle on todellista kysyntää. Oppilaiden osallisuus on vahvasti esillä erilaisilla agendoilla, mutta sen käytännön toteutuminen on haasteellista. Kodin ja koulun välinen yhteistyö vaatii uusia reseptejä, sen verran heikosti vanhemmat tuntuvat osallistuvan koulun yhteisiin tapahtumiin. Arjen oppimiskokemusten ja formaalin kouluopetuksen välisistä silloista puhutaan, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa?

Popup-kulttuuri ja toiminnallinen lähiyhteisöllisyys nostavat päätään, mistä voi löytyä apua moneen vaivaan. Mahtava huomata, miten asia innostaa niin kouluissa, virastossa kuin kaupunginosayhdistyksissä. Arabiassa tehdyn arviointikyselyn perusteella toimintaa oltiinkin vahvasti suosittelemassa myös toisille kouluille. Tekeminen oivalluttaa ja innostaa lisää.

Palaan vielä tuon pojan innostuneeseen lausahdukseen. Onko parempaa tapaa opiskella kuin jakaa omasta osaamisesta ja iloita uuden oppimisesta? Millainen voimavara kouluyhteisössä piileekään, jos tuota energiaa saadaan päivittäiseen käyttöön? Kokemuksista voi alkaa irrotella mitä huikeampia tulevaisuudenkuvia. Irrottaudupa siis hetkeksi omalta työpisteeltä ja suuntaa koulufestareille. Sillä voi olla yllättävän innostava vaikutus – ihan siihen omaan työyhteisöönkin.

Teemu-Ruohonen_Blogiin2

Teemu Ruohonen
Project man
Yhteisöllisyys, koulu ja älykkäät palvelut -hanke
www.yhteisollinenkoulu.fi

Yhteisöllisyys, koulu ja älykkäät palvelut -hanke on mukana kehittämässä toimintamallia ja työkaluja Toisilta oppimisen festareiden järjestämiseen peruskouluissa. Malli sopii niin yhteisöllisen oppimistuokion, lauantaikoulupäivän kuin kaupunginosatapahtuman toteuttamiseen.

Visiona on yhteisöllisten oppimiskarnevaalien toteutuminen ympäri kaupunkia lukuvuoden 2013-2014 aikana. Tietoa tulevista tapahtumista ja käytännön vinkkejä oman koulutapahtuman järjestämiseen löytyy huhtikuussa avattavalta nettisivulta: www.toisiltaoppimisenfestarit.fi

Tulevia tapahtumia:

  • maanantaina  22.4. Poikkilaakson ala-asteen Opetan-päivä
  • lauantaina  27.4. Kallahden peruskoulun PopUp-koulupäivä

Ilmoitathan vierailustasi ennakkoon teemu.ruohonen@edu.hel.fi

Toisilta-oppimista_Teemulta

Mainokset

One thought on “Toisilta oppimisen festareilla parasta on oppiminen!

  1. Hienoja visioita ja todellisuudessa murennetaan tulevaisuutta sallimalla kaikenlainen häiriköinti, viedään keinot opettajilta vaikuttaa ja annetaan fudut jos kehtaa laittaa häiriköille hanttiin. Haloo. Vähemmän kaunisteltua korupuhetta makeilevilla otsikoilla ja enemmän tosiasioiden tunnustusta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s