Somen voimauttavat verkostot

Mitä meillä oli ennen somea?, voisi moni sosiaalisen verkostonsa luonut opettaja kysyä. Virtuaalisissa yhteisöissä opettaja saa nopeasti tukea toisilta opettajilta ja ajankohtaisista aiheista syntyy pitkiä keskusteluketjuja. Yhteisöt syntyvät tarpeesta ja niitä käytetään.

Opettajan kannattaakin aloittaa oma sosiaaliseen mediaan tutustumisensa sillä, että hän etsii omaa työtään tukevia palveluita, tietolähteitä ja kollegoita. Vaikka toimintaympäristö muuttuu nopeasti, opettajilla on kaikkialla samanlaiset haasteet. Somen avulla opettajat voivat tukea toisiaan ratkaisujen löytämisessä ja uutta ideoitaessa. Avoimuus voimauttaa ja luo uutta toimintakulttuuria.

Oikeudet oman aineiston käyttöön
määritellään cc-käyttösäännöillä

Monet sosiaalisen median palveluista perustuvat jakamiseen ja toisten aineistojen rikastamiseen. Creative commons -käyttösäännöillä voi määritellä, millaiset käyttöoikeudet omaan aineistoonsa antaa muille. Suomalaiset opettajat ovat jo kirjoittaneet verkkoon avoimia oppikirjoja, joiden käyttöoikeudet ovat cc-lisenssein määritelty.

Omakohtainen toiminta auttaa opettajaa myös arvioimaan, mitkä sovellukset ja millainen toiminta voisi tukea omia oppilaita ja opiskelijoita opiskelussa ja oppimisessa. Käyttöehdot kannattaa lukea ja yksityisyysasetukset määritellä niin, että oman toiminnan näkyvyys ja tuotettujen aineistojen käyttö on itselle selvä.

Yksilökeskeisissä verkostopalveluissa (Facebook, LinkedIn) pidetään yleisimmin yhteyttä kavereihin. Virtuaalisella maitolaiturilla tai ostarilla tavataan niitäkin, joista juuri erottiin, pelataan ja jutellaan yhdessä. Pidetään seuraa. Näytetään omia taitoja ja peilataan niitä muihin. Oma profiili voi olla privaatti tai ammatillinen.

Avoimuuden ja anonyymiuden yhdistelmä luo myös vaaroja. Kiusaaminen on siirtynyt verkkoon ja lapsetkin tekevät identiteettivarkauksia käyttämällä väärin toistensa tunnuksia. Joidenkin palveluiden käyttöä on säädelty ikärajoin. Koska ikärajoja on helppo kiertää, on koulun tärkeä tehtävä opettaa lapsille virtuaaliympäristöjen turvallista käyttöä.

Some sopii opiskeluun
ja oppimisen tueksi

Opettaja voi lähteä lasten kanssa liikkeelle suljetuista ympäristöistä ja siellä opetella yhteisöllisen median työskentely- ja käyttäytymissääntöjä oman tutun yhteisön sisällä. Mutta lasten kanssa on käsiteltävä myös avoimessa verkossa toimimista, koska siellä he vapaa-ajalla toimivat, pelaavat omissa yhteisöissään.

Avoimuudessa on vaihtoehtoja, mutta digitaalisen median luku- ja kirjoitustaidon alkeet opetellaan jo ensiluokilla.

Sosiaalinen media sopii erityisen hyvin opiskeluun ja oppimisen tueksi, koska siinä on kyse yhteisöllisestä tiedon jakamisesta ja rakentelusta. Siinä tehdään tulkintoja näkyväksi eri mediamuodoissa. Näin myös oppimisen prosessin vaiheet saadaan helpommin esille ja niihin voidaan palata. Erilaiset sovellukset mahdollistavat erilaisia toiminnallisuuksia ja erilaisia tiedon esittämis- ja muokkaustapoja. Työskentely tapahtuu yhdessä ja oppimista tapahtuu sisällöistä, toisilta oppijoilta, opettajalta ja muilta asiantuntijoilta.

Sosiaalisen median avulla voidaan luoda rikkaita oppimisen ympäristöjä, jotka vastaavat myös työelämän verkostomaista toimintaa.

Helsingin opetusviraston mediakeskus kouluttaa opettajia sosiaalisen median opetuskäytössä: http://www.hel.fi/hki/Opev/fi/Mediakeskus/

Muita teemaan liittyviä linkkejä opettajille:

Liisa Lind
Helsingin opetusviraston
mediakeskuksen johtaja

Advertisements

2 thoughts on “Somen voimauttavat verkostot

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s